Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
06.05.2006 09:13 - Все повече българи предпочитат да пазаруват в търговски центрове
Автор: dictio Категория: Бизнес   
Прочетен: 1429 Коментари: 1 Гласове:
0


Постингът е бил сред най-популярни в категория в Blog.bg Постингът е бил сред най-популярни в Blog.bg
Предпочитанията и навиците за пазаруване на българите в последно време се насочват все повече към големи търговски обекти, се казва в проучване върху търговските центрове, проведено от консултантската компания Colliers International. Предпоставките за това са икономическият ръст на страната, намаляване на безработицата, покачването на личните доходи. Вследствие потреблението значително се е увеличило и нивото на потребителските кредити през третото тримесечие на 2005 г. е нараснало с 54% в сравнение със същия период на предходната година, достигайки 5,72 млрд. евро, се казва в проучването.

Предлагане

Предлагането на търговски площи у нас се свързва все още с най-популярните търговски улици и различни големи вериги от типа на „Метро“.

Понастоящем в София има два функциониращи търговски центъра – ЦУМ и Централни Хали, като още три са в процес на изграждане и се планира да бъдат открити през 2006 г. Mall of Sofia ще предостави 22 хил. кв.м, City Center Sofia – 20 хил. кв.м, а Sky City – 16 хил. кв.м.

Наред със София, модерни търговски центрове се строят в Бургас и Велико Търново. Mall of Veliko Tarnovo ще има площ за отдаване под наем от 18 хил. кв.м, а центърът в Бургас – 21 хил. кв.м.

В момента в столицата има 23 хипермаркета и супермаркета, разположени главно на големи пътни артерии в близост до жилищните комплекси.

Colliers посочва, че търсенето на търговски площи все още превишава предлагането. Към големите търговски центрове от типа mall има интерес от страна на международни марки като Mango, Benetton, Sisley и Tom Tailor. Интересът към обекти на търговски улици е от страна на модни бутици, заведения за бързо хранене, аптеки и финансови институции.

Наеми

Цените на наемите в големите центрове в столицата варират между 30 и 60 евро на кв.м.

Търсенето на площи особено на големите търговски улици значително изпреварва предлагането, като на бул. „Витоша“ в София практически няма предлагане. По тази причина нивата на наемите там са значително по-високи в сравнение с други локации и други видове обекти.

Конкретно хипермаркетите в страната обикновено имат собствени сгради, но политиката им за експанзия през последно време ги накара да вземат предвид и наем на помещения и площи.

Наемите на магазините на търговските улици варират между 50 и 120 евро на кв.м. на месец, тези в ЦУМ – между 30 и 50 евро, в Mall of Sofia – между 30 и 60 евро (с изключение на основните и най-големи обекти в търговския център). Наемите в центровете в различни жилищни квартали са от 4 до 20 евро, а в търговските складове – от 7 до 12 евро за кв.м на месец.

Доходност и прогнози

Мнението на Colliers е, че инвестиционният пазар на търговски площи в България е все още слабо развит. На практика не е възможно да се изчисли годишна доходност, тъй като в сектора липсват сделки въпреки голямото търсене на инвестиционни имоти. Индикативните нива на доходност, която инвеститорите целят, са се понижили под 10 на сто, се казва в проучването.

Въпреки че в столицата през 2006 г. ще бъдат отворени два големи търговски центъра, пазарът има капацитет за нови площи. Според прогнозите на консултантската компания в близко бъдеще не се очакват нови висококачествени площи, тъй като липсва земя, подходяща за строителство.

В заключение се посочва, че сегментът ще продължи да се развива в големите градове като Пловдив, Варна, Бургас и Велико Търново, под въздействието на увеличаващите се покупателна способност на населението и брой чуждестранни туристи.

Още имоти



Тагове:   Да,


Гласувай:
0



1. domidi - ПРОУЧВАНЕТО Е СТАТИСТИКА
12.08.2006 19:09
Всички знаем че статистиката в България е неточна и манипулирана.За съжаление нещата не са розови.Покупателната възможност на населението е надут балон с вода който скоро ще се спука.Много българи не осъзнават че кредита за покупка на телевизор,климатик и дори жилище не е инвестиция.По този начин те затъват все повече . След 2-3 години ще им е още по трудно , защото цените ни все още не са приравнени с ЕС.Когато това се случи няма да могат да погасяват вноските си .
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: dictio
Категория: Бизнес
Прочетен: 151760
Постинги: 39
Коментари: 28
Гласове: 87
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930